Ukutula - Reisverslag uit Brits, Zuid-Afrika van Chantal Roelofs - WaarBenJij.nu Ukutula - Reisverslag uit Brits, Zuid-Afrika van Chantal Roelofs - WaarBenJij.nu

Ukutula

Blijf op de hoogte en volg Chantal

08 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Brits

Alweer een week in Zuid Afrika. Het gaat best wel snel eigenlijk. Vrijdag aangekomen met een groep van 11 man in Ukutula, het leeuwen project. Na een rondleiding over het park mochten we even kijken bij de devils, de jonge leeuwen van 3 maanden oud. Zo bijzonder om voor het eerst zo dichtbij ze te zijn. Na wat aftasten ben ik bij ze gaan zitten en kon ik ze eindelijk aanraken. Er zitten 16 devils in de groep. We werden hierna naar onze lodges gebracht, echt superdeluxe iets wat ik echt niet verwacht had. Ik zit op de kamer met Hanne uit Oslo. Na de koffers te hebben geparkeerd werden we meegenomen naar de verblijven van al de andere dieren. De volwassen leeuwen verblijven daar. Ook zitten er cheetahs, tijgers, hyena's, kleine lynxen en een serval. De meeste dieren zijn gered door de eigenaren Jill en Willy. Buiten de omheining lopen allerlei wilde andere dieren, giraffen, zebra's, impala's, monkeys, struisvogels, gnoes en ook krokodillen.. Genoeg te zien in ieder geval.

Even tussendoor 5-0 in een half uur voor Duitsland...!! What the F!

De eerste dag eindigde bij de cubs, de allerkleinste leeuwtjes. Deze zijn 7 weken oud. Zo schattig. Na deze baby's te hebben vastgehouden zijn de devils zeker hun naam waardig. de kleinste zijn echt knuffelbaar en de devils zijn vergeleken met de cubs echt duivels. Ze besluipen je van achteren en springen al bijtend met hun klauwen uit in je benen. Ze bijten niet door dus naast de blauwe plekken en schrammen mis ik nog geen stuk bil. Het is zo onwerkelijk dat ik hier tussen al de wilde dieren zit en ook nog zo dichtbij kan komen. Moeder impala met baby heeft al meerdere keren voor onze deur gestaan.

Zaterdag was onze eerste 'werkdag'. Je hebt cubs of rangerdienst en ik had mijn eerste cubdag. Om half 9 maken we ze wakker en komen ze met z'n vieren de bench uitgerend. Het zijn twee mannetjes, Hercules en Makena en twee vrouwtjes, Sofi en Luna. Eerst even wakker worden met z'n alle en daarna krijgen ze na een poepje en een plasje hun eerste bakje met vers gesneden vlees. Dat doen we zelf het snijden van het vlees. Ze krijgen 3 keer per dag te eten. Na het eten worden ze gewassen en dan zijn ze klaar voor de dag. We zitten de hele dag bij ze en gedurende dag komen er kleine groepjes met gasten langs om de welpjes te knuffelen en met ze op de foto te gaan. Wij zijn er om de boel te begeleiden en te zorgen dat ze niet een kleintje laten vallen of aan een oor of staart trekken. Ze hebben allemaal een eigen willetje en als ze geen hebben rennen ze weg of zetten even hun klauwtjes uit. Als ze zelf bij je komen dan rollen ze zich tegen je aan en maken ze kleine geluidjes. Ze likken elkaars oren en ook die van ons. Makena is de orenlikker van de groep. De cubsdagen duren tot half 6, daarna eten we met z'n alle en hebben we de hele avond. Die slijten we dan in de 'kroeg'. Het zijn geen latertjes. Iedereen is kapot na de hele dag. En het is echt heel koud s'nachts. Zodra het donker begint te worden beginnen de volwassen leeuwen tegen elkaar op te brullen. Dit gaat de hele nacht door. Het is zo hard alsof ze naast je bed staan. Ik heb dan ook geen oog dichtgedaan. Zondag heeft iedereen een halve dag en ik kon uitslapen. De tweede helft van de dag heb ik weer bij de kleintjes gezeten.

Maandag de eerste rangerdag gehad. Achterin de pickup om als eerste de maaltijden te halen voor de dieren... batterij is leeg van mn laptop dus hoop dit snel af te kunnen maken. foto's komen ook later xx

Ik heb natuurlijk weer vrienden gemaakt dus de adapter met passende plug in ding is voor me gehaald. sweeet.. Jullie zouden me moeten zien. Ik zit in het donker te typen, naast me zitten 4 mannen voetbal te kijken en ik doe beide ;). Hier in de conferenceroom is als enige redelijk bereik van de wifi. Maar waar was ik..

Op weg naar de lokale kippenboeren. Alle didn't make its worden in een vrieskist gegooid en de rangers halen ze op voor niks. Het is hun afval zeg maar. De vrieskist ging open en er lagen zeker meer dan 100 kippen, groot, klein, poten langs hun hoofd en sommige zo plat als een dubbeltje. Brrr nou verstand op nul en pakken maar. Met 7 kisten vol reden we terug naar Ukutula om vervolgens 25 kippen open te snijden en vol te stoppen met vitamines voor de beesten. kippen klaar en rijden maar naar de eerste hongerige. De cheetahs, kleine lynxen en de serval. De tweede shift begon na de lunch. De verblijven van de hyena's waren als eerste aan de beurt. Ik dacht eerst nog hoe gaan we dat doen dan, maar al snel werd duidelijk dat we er gewoon in moesten. Drollen scheppen en hun paadje aanharken, terwijl Charlie en Piggy gewoon om ons heen dartelden. Daarna het verblijf van de jonge leeuwen van 2 tot 3 jaar oud. Zij werden wel even in het verblijf daarnaast gezet. Bij alle andere katachtige stonden we ook tussen ze in. Zo gek hoe snel het went en gewoon je ding doet terwijl het toch wel wilde beesten om je heen zijn. Zolang je geen vreemde bewegingen maakt is er niks aan de hand.

Morgen vroeg op, want we worden op gehaald om 4 dagen naar het Krugerpark te gaan. Een autorit van 8 uur, ben nu al moe als ik er aan denk.. Wordt vast geweldig, ik heb er zin in!



  • 08 Juli 2014 - 23:43

    Anita Vreede:

    Wat 'n geweldige ervaring Chant! geniet er maar van, ik doe ook beide ;-p ondertussen staat het 0-7 xxx

  • 09 Juli 2014 - 07:00

    Saskia Deurwaarder:

    Lieve chant .ikl lees dat je lekker aan het genieten bent ,helemaal top maak maar mooie foto's voor ons .dikke kus .xxxxx

  • 09 Juli 2014 - 08:54

    Carla:

    Dat doe je goed,vooral dat met de kippen!!!
    Geniet van het Krugerpark morgen piefie!!
    Dikke knuffel <3 <3

  • 09 Juli 2014 - 11:51

    Kelly:

    Jeetje wat klinkt het allemaal mooi, super en geweldig! Hoe voelen de cups? Net zo zacht als katten? Zijn de mensen leuk? Kijk uit naar de foto's!
    Geniet van t krugerpark!

    X

  • 10 Juli 2014 - 01:22

    Cees:

    Wat een geweldige ervaring! Moet geweldig zijn om zo tussen de wilde dieren te werken.

  • 10 Juli 2014 - 07:59

    Marita:

    Oh, schat, wat GAAAAAFFFF!!! Het is super leuk om dit te lezen. Ook al ben ik stik jaloers ;-).
    En onwijs stoer dat van die kippen, dat zal inderdaad best even slikken zijn de eerste keer.
    Vandaag dus onderweg naar het Krugerpark, geniet ervan en ik verheug me nu al weer op het volgende reistverslag.
    xxx

  • 14 Juli 2014 - 12:54

    Yolanda Francis:

    Hoi Chantal, wat fijn om dit allemaal te lezen! Ik kan me ergens iets bij voorstellen hoe indrukwekkend 'the close encouters' met deze grote katachtigen is. Maar wauw hee, heerlijk knuffelen met welpen. En ja, je went snel aan alle veranderingen :-). Geniet nog volop van jou prachtige avontuur en tot het volgende verslag.
    Dikke knuffel

  • 14 Juli 2014 - 20:07

    José:

    Liefie!!! Whahahahaaaaa die kippen!!! Ik zie je al helemaal staan! Hilarisch dit!!!
    Wat onwijs leuk om alles te lezen! Ben trots op je hoor!

    Ben benieuwd naar het verslag van Krugerpark ;-)

    Liefs xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 05 Juni 2014
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 5659

Voorgaande reizen:

30 Juni 2014 - 20 Juli 2014

Zuid Afrika

Landen bezocht: